Course Content
-
Uvod
-
Strateška uloga funkcije ljudskih potencijala
- Strateška uloga funkcije ljudskih potencijala – Zašto je važna i kako utječe na poslovni rezultat?
-
Uloga funkcije ljudskih potencijala u strategijskoj analizi – Portfolio ljudskih potencijala
-
Sistematizacija radnih mjesta
- Šira slika
-
Definiranje kataloga poslova
- Opis radnog mjesta – definiranje zadataka
-
Opis radnog mjesta – definiranje zahtjeva – osobne vještine i kompetencije
-
Komunikacija i implementacija
-
Popis priloga
-
Popis
-
Šira slika
Sistematizacija radnih mjesta – šira slika
Izrada sistematizacije radnih mjesta
Sistematizacija radnih mjesta je kratak popis i opis poslova koje zaposlenici obavljaju na radnim mjestima. Svakom radnom mjestu koje ima određeni naziv odgovara i određeni popis i opis poslova. Popis i opis poslova u sistematizaciji smatraju se sastavnim dijelom ugovora o radu.
Kome i zašto treba?
- Poduzećima s preko 20 zaposlenih koji prema Zakonu o radu imaju obvezu donošenja internog Pravilnika o radu
- Poduzećima koja su naglo narasla te im se broj zaposlenih povećao, pa imaju potrebu za preciznim definiranjem i delegiranjem zadataka
- Svakom poduzeću u kojem postoji niz nesporazuma i nedostatak komunikacije među zaposlenima
- Svima koji žele dobiti kvalitetnu podlogu za uspostavu sustava motivacije i nagrađivanja kroz plaću
Postupak izrade sistematizacije radnih mjesta
- Snimanje i dijagnoza postojećeg stanja
- Kreiranje i analiza prijedloga redizajniranja organizacijske strukture, sistematizacije radnih mjesta i sustava nagrađivanja
- Izrada pisanih materijala (Pravilnik o organizaciji, Pravilnik o sistematizaciji radnih mjesta, Pravilnik o plaćama i nagrađivanju zaposlenih)
U praksi sistematizacija radnih mjesta ima reputaciju birokratskog dokumenta kojeg nerijetko krase epiteti kao:
- “zastarjela“
- “krojena prema osobama, a ne realnim potrebama“
- “neprimjenjiva“
- “nepotpuna“
- “nužno zlo“
Općenito negativan stav prema dokumentu određuje:
- način kako ga se donosi (često i prepisivanjem)
- koliko često ga se revidira (uglavnom vrlo rijetko) i
- u koju svrhu služi (zadovoljavanje zakonske forme)
Kvalitetno pripremljena sistematizacija radnih mjesta uz precizne opise poslova i uz dopunjene kompetencije može služiti kao osnova za potporu drugim organizacijskim procesima:
- kvalitetan odabir zaposlenika
- educiranje zaposlenika
- procjena radnog učinka
- razvoj karijere
- utvrđivanje kršenja radne obaveze
- radni sporovi
… su samo neki od njih…
Glavni preduvjeti da biste iz zamke “sistematizacije kao birokracije“ preskočili na nivo “sistematizacijske inovacije“ je:
- usvojiti metodologiju za implementaciju projekta revidiranja postojeće ili uvođenja nove sistematizacije radnih mjesta u tvrtki
- naučiti što čini kvalitetan opis aktivnosti na radnom mjestu
- opremiti se kvalitetnim obrascima za provođenje analize radnih mjesta
- vidjeti primjere detaljno i opsežno pripremljenih opisa radnih mjesta
- upoznati se s najvažnijim modelima kompetencija i njihovim opisima
- uočiti priliku da opise iz modela kompetencija primijenite u praksi na opisima radnih mjesta u vašoj tvrtki
Odabir sudionika procesa izrade sistematizacije radnih mjesta
Sudionici projekta mogu biti:
- Uprava i top menadžeri koji kreiraju viziju, misiju i poslovne planove organizacije i znaju što su trenutne i buduće potrebe organizacije
- Linijski menadžeri koji operativno provode poslovne planove organizacije, razumiju poslove, radne zadatke i ključne odgovornosti radnih mjesta te znaju koje vještine, znanja i sposobnosti trebaju imati zaposlenici koji na njima rade
- Zaposlenici koji znaju što su poslovi, radni zadaci i ključne odgovornosti radnog mjesta na kojem rade
- HR stručnjaci i konzultanti imaju iskustvo i znaju kako pripremiti opise na istovjetan način te tako osigurati njihovu objektivnost i transparentnost (nedostatak objektivnosti ponekad može imati za rezultat da opisi poslova ne odgovaraju potrebama kompanije te umjesto toga organizaciju gradimo prema znanjima, vještinama i sposobnostima ljudi koje danas zapošljavamo, a ne prema sadašnjim i budućim potrebama organizacije)
Formiranje tima koji će voditi proces
Potrebu za izradom nove ili ažuriranjem postojeće sistematizacije radnih mjesta generirat će se neka organizacijska promjena u tvrtci. Kako je najčešća ljudska reakcija na promjenu otpor, upravo to možemo očekivati od većine zaposlenika. Stoga je u tim važno uključiti ljude koji su svjesni potrebe za promjenom te će biti u mogućnosti i ostale uvjeriti kako je promjena potrebna i nužna.
Kako postupak izrade sistematizacije radnih mjesta obuhvaća niz detaljnih analiza i snimanja organizacijskih procesa, važno je da uključeni zaposlenici imaju razvijene analitičke vještine, ali i široko organizacijsko znanje. To znači da ćemo odabrati zaposlenike s određenim organizacijskim iskustvom te duljim stažom u organizaciji.
Kada govorimo o moći kao karakteristici članova tima, ne mislimo na moć koja nekome pripada po hijerarhijskom položaju ili poziciji. Riječ je o moći zaposlenika da svojim primjerom i željenim ponašanjem koje je u skladu s organizacijskom kulturom, djeluju na ostale zaposlenike. Istovremeno su to oni zaposlenici koji uživaju povjerenje kako nadređenih, tako i od strane kolega na istim ili nižim hijerarhijskim razinama.
Analiza postojećeg stanja u organizaciji
Analiza postojećeg stanja u organizaciji započinje analizom radnih mjesta.
Analiza radnih mjesta je proces sistematskog prikupljanja i analiziranja informacija o radnom mjestu, identifikacija i opis onoga što se dešava na poslu i uvjeta koji su potrebni za njegovo obavljanje te identifikacija budućih zahtjeva i potreba u pogledu zadataka, dužnosti i odgovornosti na određenom radnom mjestu.
Značaj analize radnih mjesta u izradi sistematizacije
- Regrutiranje i selekcija – u opisima radnih mjesta koji trebaju biti dio sistematizacije, važno je osim stručnih, istaknuti i osobne zahtjeve koji se očekuju od zaposlenika koji obavljaju poslove radnog mjesta – stavovi, vještine, znanja i kompetencije. Na taj način, prilikom postupka selekcije kandidata, jasno se definiraju situacijska pitanja koja će istražiti ispunjavaju li kandidati tražene zahtjeve
- Planiranje ljudskih potencijala – sistematizacijom radnih mjesta treba obuhvatiti i buduće organizacijske planove, te ukoliko strategija organizacije predviđa širenje ili reorganizaciju poslovanja, u skladu s tim treba planirati ljudske potencijale
- Ocjenjivanje – temeljem zadataka u opisima radnih mjesta definiraju se ciljevi i standardi za svaki od zadataka. Ciljevi trebaju biti mjerljivi te jasno komunicirani zaposlenicima. U odnosu na standarde i ciljeve, prati se i ocjenjuje radni učinak zaposlenika
- Razvoj ljudskih potencijala – temeljem zahtijevanih vještina i kompetencija u opisima radnih mjesta, može se napraviti procjena znanja i vještina zaposlenika, te u skladu s identificiranim područjima za razvoj kod svakog pojedinca, definiraju se individualni razvojni planovi.
- Izrada i razvoj IS za ljudske potencijale – kako bi se, pogotovo u većim organizacijama, lakše mogli pratiti poslovni procesi te procesi upravljanja ljudskim potencijalima, kao što su regrutacija i selekcija zaposlenika, razvoj zaposlenika, upravljanje radnim učinkom, i sl. a koji procesi temelj imaju u sistematizaciji radnih mjesta, potrebno je implementirati informacijski sustav za praćenje aktivnosti.
Faze u procesu analize radnih mjesta
Faze u procesu analize radnih mjesta su.
- Sistematski proces prikupljanja informacija o radnom mjestu
- Priprema opisa poslova radnog mjesta
- Analitička procjena radnog mjesta
Potreba za analizom radnih mjesta javlja se u slučajevima kod:
- Izmjene pravilnika o sistematizaciji radnih mjesta ili pripreme novog
- Uvođenja novog radnog mjesta
- Spajanja radnih mjesta ili promjena već utvrđene kategorije radnog mjesta
Analiza radnih mjesta sastoji se od analize postojećih opisa iz pravilnika o sistematizaciji radnih mjesta, organizacijskih dijagrama, različitih procedura ili uputstava u vezi s radnim mjestom. Informacije se dobivaju prvenstveno od izvršitelja i neposrednih rukovoditelja, a ključni je cilj priprema kvalitetnog opisa radnog mjesta
Koraci u provođenju analize – priprema
- Odlučiti se za pozicije koje treba analizirati
- Odrediti analitičara radnih mjesta – minimum jedna osoba iz uprave
- Utvrditi metodologiju analize radnih mjesta
- Usuglašavanje i finalizacija metodologije za analizu radnih mjesta, posebno kroz pravne akte
- Obuka analitičara
Analiza radnih mjesta – provođenje
Najprije je potrebno upoznati se s relevantnim informacijama – organigrami, postojeći opisi radnih mjesta, procedure koje se obavljaju na radnom mjestu. Zatim se provodi intervju ili anketa s izvršiteljima te se na kraju provodi intervju s neposredno nadređenim.
Preuzmite dokument “Prilog 1 – Upitnik za analizu radnih mjesta” u MS Word docx formatu:
Preuzmite dokument “Prilog 2 – Upitnik za analizu radnih mjesta (prošireni upitnik)” u MS Word docx formatu:
Analitička procjena radnih mjesta
Analitička procjena radnih mjesta je sistematičan proces utvrđivanja relativnih vrijednosti za svako radno mjesto u organizaciji koja se bazira na na konzistentnoj procjeni, a zasniva se na analizi radnog mjesta. To nije studija o zaposlenom, analiza kako je posao odrađen niti funkcionalna analiza.
Zašto se provodi?
- Pruža osnovu za usporedbu sličnosti i različitosti poslova
- Uspostavlja relativne vrijednosti posla i odnosa s drugim poslovima
- Osnova je za adekvatno razvrstavanje i određivanje razine plaća
- Osigurava primjenu principa “ista plaća za isti/sličan posao”
- Racionalna osnova je za kreiranje sustava plaća
Metode procjene radnih mjesta
Sve metode procjene poslova (engl. Job Evaluation) temelje se na komparativnoj analizi poslova. Cilj je definirati mjesto poslova u rasponu od poslova s relativno najmanjom vrijednosti do poslova s najvećom vrijednosti. Procjena karakteristika posla; izvori kompenzirajućih razlika (McConell&Brue, 1994.): rizik od povreda, status na poslu, lokacija posla, itd.
Rangiranje
Ovo je najjednostavnija metoda koja se koristi u malim poduzećima i za procjenu do 20 poslova. Radna mjesta poredana od najvišeg do najnižeg prema značaju i ulozi u organizaciji. Sagledava se posao u cjelini, a zasniva se na subjektivnoj procjeni.
Može se obaviti na dva načina:
- Obično rangiranje (redanje poslova prema složenosti)
- Usporedba u parovima
Klasifikacija
Ova je metoda nešto složenija od rangiranja, mnogo je objektivnija, ali bez šire primjene u praksi. Obuhvaća nekoliko koraka:
Usporedba zahtjeva
Ova je metoda u praksi manje popularna od ostalih analitičkih metoda. U slučaju manjeg broja poslova, može se ispustiti faza rangiranja ključnih poslova
Izbor zahtjeva – Definiranje vrijednosne ljestvice – Opis poslova – Rangiranje ključnih poslova – Definiranje plaća – Procjena ostalih poslova – Definiranje plaća
Postupak procjene poslova metodom bodovanja